9 Μαρ 2011

Επιστολή του Προέδρου Επιμελητηρίου Μεσσηνίας προς την Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων.


Κυρία Υπουργέ,

Οι αλυσίδες Σ/Μ (Σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα εφαρμόζουν το σύστημα "παροχής εκπτώσεων επί τιμοκαταλόγου βάση του πραγματοποιηθέντος τζίρου" για να αγοράζουν εμπορεύματα, αντί για αγορές σε τιμές ΝΕΤ (ΝΕΤ=καθαρή τιμή όπου πάνω σε αυτήν προσθέτουν το κέρδος τους και τον ΦΠΑ), όπως όλοι οι Λιανέμποροι στο εξωτερικό. Μάλιστα οι ίδιες οι πολυεθνικές εταιρείες Σ/Μ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και αγοράζουν με "παροχές εκπτώσεων", σε όλες τις άλλες χώρες αγοράζουν σε τιμές ΝΕΤ.


Αυτό είναι νομότυπη ελληνική "πατέντα" που έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει ανταγωνισμός σε επίπεδο τιμών ανάμεσα στις αλυσίδες Σ/Μ αφού όλες πουλάνε στις ίδιες τιμές (τιμή τιμοκαταλόγου + ΦΠΑ). Στη συνέχεια, ανάλογα με το μέγεθός τους, πιέζουν τους προμηθευτές για μεγαλύτερες εκπτώσεις πάνω στον τζίρο που πραγματοποιούν, απ’ όπου και προκύπτει το κέρδος τους. Συνεπώς, οι αλυσίδες Σ/Μ εξασφαλίζουν ότι δεν θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος θα πουλάει φθηνά και όλοι η πίεση στρέφεται αποκλειστικά στους προμηθευτές.

Οι επιπτώσεις αυτής της πρακτικής στα επίπεδα τιμών είναι οι ακόλουθες:
1)    Ο καταναλωτής δεν ωφελείται από τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ των αλυσίδων Σ/Μ αφού πρακτικά δεν υπάρχει ανταγωνισμός.
2)    Κάθε χρόνο, στην ετήσια συμφωνία, οι αλυσίδες διεκδικούν μεγαλύτερη έκπτωση από τους προμηθευτές. Οι προμηθευτές, παρέχοντας την μεγαλύτερη έκπτωση υποχρεωτικά θα προβούν και σε αντίστοιχη ανατίμηση για να διατηρήσουν το περιθώριο κέρδους τους. Η ανατίμηση αυτή δεν επηρεάζει τις αλυσίδες Σ/Μ - μάλιστα προτρέπουν τους προμηθευτές να προβούν σε ανατίμηση ώστε να πάρουν και την μεγαλύτερη έκπτωση - καθώς και πάλι όλες οι αλυσίδες θα πωλούν στην ίδια (υψηλότερη από την προηγούμενη) τιμή.

Απόδειξη του ποιο είναι το πραγματικό επίπεδο των τιμών (και όχι το φουσκωμένο που έχει προκύψει με τα χρόνια εφαρμογής αυτής της πρακτικής) είναι τα Προϊόντα με την μάρκα του Σ/Μ (τα λεγόμενα Private Label). Όλες οι αγορές για αυτά (και μόνο για αυτά) γίνονται σε τιμές ΝΕΤ. Πολλά από αυτά τα προϊόντα γίνονται και απευθείας εισαγωγή από τις αλυσίδες Σ/Μ και φυσικά τα αγοράζουν ΝΕΤ, καθώς το σύστημα των εκπτώσεων επί του τζίρου δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο.

Η επίπτωση αυτής της πρακτικής στις ελληνικές Εταιρείες είναι η ακόλουθη:

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που προκύπτει από την εφαρμογή αυτής της πρακτικής είναι ότι κλείνουν οι πόρτες των αλυσίδων Σ/Μ για τις μικρές εταιρείες.

Αυτό συμβαίνει γιατί οι Πολυεθνικές εταιρείες προμηθευτές του Σ/Μ (και σε σημαντικό βαθμό οι πολύ μεγάλες ελληνικές εταιρείες προμηθευτές) έχουν τη δυνατότητα-λόγο του μεγάλου αριθμού προϊόντων που διακινούν και της σχέσης αλληλεξάρτησης με τα Σ/Μ - να διατηρούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα τις εκπτώσεις που παρέχουν στα Σ/Μ. Για τις ίδιες κατηγορίες προϊόντων όμως τα Σ/Μ ζητούν πολύ μεγαλύτερες εκπτώσεις από τους μικρούς προμηθευτές.

Παράδειγμα: Στο συσκευασμένο ελαιόλαδο, η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ελλάδα, παρέχει εκπτώσεις τζίρου στα Σ/Μ στα επίπεδα του 13%. Αντίστοιχα, τα Σ/Μ ζητούν από μεμονωμένους παραγωγούς/συνεταιρισμούς/προμηθευτές εκπτώσεις τζίρου στα επίπεδα του 35%. Όπως αντιλαμβάνεστε, μια τόσο μεγάλη έκπτωση σημαίνει και πώληση στα επίπεδα κόστους ή και χαμηλότερα. Πρακτικά λοιπόν, οι μικρές εταιρείες οδηγούνται εκτός αγοράς και κλείνουν.

Οι πωλήσεις σε ΝΕΤ τιμές θα ξεκινήσουν ένα υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των Σ/Μ -που το χρειάζεται ο καταναλωτής τώρα περισσότερο από ποτέ λόγο μειωμένου εισοδήματος- και θα ανοίξουν τις πόρτες της αγοράς σε όλους τους μικρούς παραγωγούς που θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν δίκαια και με τους ίδιους όρους τις μεγάλες εταιρείες.

Προτείνουμε λοιπόν την άμεση κατάργηση των πιστωτικών προς τα Σ/Μ και της οποιασδήποτε μορφής έκπτωσης παρέχεται προς αυτά.


Με εκτίμηση,

Γιώργος Καραμπάτος
Πρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου